Linda Liljeström

Paleolatte.
En paleolatte kan passa dig som behöver ett litet mellanmål eller dig som har svårt att äta frukost men ändå vill ha i dig något på morgonen. Paleo innebär i stort sett att man undviker spannmål, mjölkprodukter och raffinerat socker. Du kan variera din paleolatte i oändlighet men jag kommer idag dela med mig av mitt grundrecept som jag utgår ifrån. 
 
Du behöver: 
1-2 koppar kaffe (jag gör presskaffe i en liten kanna)
1 ägg
1 tsk kokosolja (valfritt)
1 tsk honung (valfritt)
Kanel
Kardemumma
Ingefära
Gurkmeja

Kryddorna kan du variera, eller ta det du har hemma. Det är även gott med vaniljpulver. Idag tog jag kryddorna ovan och ca 1 krm av varje. 
 
 
Kläck ägget i en mixer (jag använder Mix&GO), tillsätt honung, kokosolja samt de kryddor du vill ha. Häll i kaffet och mixa direkt på full effekt i ca 30 sekunder.
 
 
"Latten" blir beige, precis som en vanlig latte, och det blir ett skumm p.g.a. äggvitan. Häll upp i ditt favoritglas och njut!
 
 
Jag dricker generellt sett inte kaffe efter 12 på dagen och inga andra drycker med koffein. Jag förespråkar att endast inta koffein på förmiddagen (om du vill inta det alls), för att du ska få en så bra nattsömn som möjligt. Undantag gör jag när jag vet att jag t.ex. ska jobba till 03.30 på natten, då kan jag dricka kaffe senare på dagen. 
 
När du gör en Paleolatte får du i dig utöver kaffet: ett ägg ( = en bra proteinkälla), honung ( = snabba men bättre kolhydraten är rent socker) och kokosolja ( = en bra fettkälla). 

Jag tycker själv inte att en paleolatte kan ersätta frukosten då jag vill äta en större frukost, men den kan funka för dig som har svårt att äta på morgonen eller om du har en sen frukost inplanerad och behöver något litet innan dess. Jag dricker främst paleolatte om jag ska träna på morgonen och inte vill känna mig mätt av en frukost men ändå vill ha något i mig. Jag kan även dricka en paleolatte som komplement till t.ex. en grötfrukost. 
 
Dela gärna med dig av dina egna tankar, tips och idéer i kommentarerna. 
 
Tack för att du läser. 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress